Selasa, 8 Mei 2012

Terima Kasih FELDA, Saya Anak FELDA


Terima Kasih Felda, itu jer yang mampu aku luahkan... RM 15,000 yang diterima berupa durian runtuh yang ditunggu-tunggu peneroka sejak diumumkan PM dalam BAJET yang dibentangkan tahun lalu. Saya sebagai anak yang dibesarkan dari hasil titik peluh dan duit hasil peneroka sangat berbangga..

Alhamdulillah, syukur pada Allah s.w.t atas rezeki yang dilimpahkan.. Sumbangan peneroka wati dalam Felda juga tidak kurang hebatnya.. aku akui selain dari penat mendidik anak dan membesarkan mereka aku percaya mereka ini turut ke ladang atau kebun untuk membantu suami. Sumbangan jenerasi kedua juga sangat dihargai... Walaupun nilai durian runtuh ini dibahagi kepada tiga bahagian, mungkin ada anak-anak peneroka generasi kedua dan ketiga, lebih senang untuk memberi kembali duit yang diagihkan kepada ibupaba mereka sebagai hadiah kecil diatas pengorbanan ibu bapa mereka.. 

Mengimbau kembali bagaimana betapa penatnya orang tua saya membanting tulang,sangat sedih dan kesian melihat betapa susahnya mengerah keringat mencari rezeki untuk membesarkan anak-anak. 

Selepas berhenti daripada perkhidmatan ATM abah saya bertekad untuk masuk FELDA walaupun Emak berkeras untuk tidak mahu masuk ke FELDA kerana bimbang tentang kesusahan yang bakal dihadapi, tapi akhirnya Emak berjaya dipujuk Arwah Tok Ayah saya untuk masuk ke FELDA dan hasilnya sehingga hari ini sangat membanggakan.

Apa yang menariknya tentang keluarga saya dan FELDA ialah :

1. Tok Ayah Saya Peneroka Felda Keratong 4 Rompin Pahang.

2. Abah saya Peneroka Felda Kumai, Bera Pahang.

3. Adik saya Kakitangan Felda (SDA), Felda Jengka 8, Jerantut Pahang
dan
3. Bapa Mertua saya Peneroka Felda Pasir Besar, Gemas Negeri Sembilan.

Saya anak FELDA, dan saya bangga jadi Anak Felda. 

2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...