Rabu, 5 Oktober 2011

Hasil tulisan adik aku 2..



no 1 klik ===>  sini

“Tuk”, aduh sakitnya apa yang jatuh kat kepala aku nie,”oi,kura-kura aku tanya nie ko nak memancing tak” amir berkata sambil memandang aku, sengal nya lah panggil aku kura-kura rupa-rupanya dia yang ketuk kepala aku geramnya! “oi,summayah bin rizal,nak ke tak nak “ aq cepat-cepat geleng kepala takut kene ketuk lagi,nanti lagi malu. Aku memandang kawan-kawan amir tersengih-sengih malu nye…..”eh,amoi umur berapa?” tanya salah seorang kawan amir,mereka gelak mb sebab dia panggil amoi kot,tu panggilan kat skola la gila camna dia tahu pulak. “amoi2”panggil dia lagi, aku tersenyum sambil menjawab  “form 5 “ . “weh, shahrul asal lu panggil adik wa amoi ha”amir bertanya kepada kawannya.”lu buta ke adik lu sebijik muka macam cina la,aku ingat amoi mana la yang lu bawak tadi” jawab rakannya yang bernama shahrul. amir mencebik, jealous la tu,aku tergelak kecil. “setakat nak ejas adik aku silap lah weh.”amir berkata lagi,akhirnya meletus ketawa mereka.

“Oi, korang gelakkan apa 2”  tegur satu suara dari belakang alamak asal cam kenal jea suara nie,sue berkata dalam hati. Macam suara sir fairuz la takkan kawan amir kot,da la sir fairuz antara guru-guru lelaki top 3 dalam sekolah. “weh,fiz baru muncul ye ko,lama tol cakap ngan makwe?” tanya shahrul kepada lelaki yang bernama fiz tu,asal tak muncul2 lagi nie aku nak tengok betul ke tak tekaan aku nie,hati sue semakin berdebar-debar.mereka gelak sesama sendiri,akhirnya muncul gak.oh no betul2 sir la, nak wat camna nie mintak2 lah dia tak cam aq.”weh,bro!ble balik cni lu balik tak bagitau pon eh,” dia terus memeluk amir. “ala,mana nak tau asyik dangan makwe je sampai aku pon lupa” amir berkata sambil tersenyum,suka betul aku tengok amir bila jumpa sir. “wah,lu bawak awek tak bagitahu pon ea” kata sir lagi sambil memerhatikan aku,gatal gak rupanya sir ney. Memang dasar buaya darat betul dah ada awek pun sempat lagi tanya pasal aku, kata Sue dalam hati. Huaaa baru ingat nak try sir .. dah ada makwe, sedihnya. “weh, tu adk aku satu sekolah dengan ko knl tk?” Kata amir kepada sir. Ee, amir nie tak boleh simpan rahsia langsung dah tau dia tu cikgu aku senyap-senyap dah  la,”eh, ye ke? Asal tak kenal eh, nama awk apa ye?” tanya sir kepada aku aku lihat air muka sir sudah berubah .  “emm……..summayah bin rizal” jawab aku sambil pandang ke tanah…”eh, sue! Rupanya. “Patut lah saya tak perasaan awak tadi kat skola pakai tudung kat sini tak pakai,memang lah tak kenal” jawab sir…eee malunya selamba je dia cakap gitu,aku mula bengang .Ada yang kena karate nie karang. “asal ko fiz?” tanya amir kepada sir. “for your information, dia memang ada gelaran kat sekolah because his face like Chinese, aku kenal sue because she is top 5 students at school for SPM and she is famous in boys student .”  Jawab sir, panjang betul keterangan dia, tengok muka macam biasa je rupanya tau semua pasal aku. Ah,no aku tetap akan balas dendam sebab dia malukan aku depan  kwn-kwn abang and abang aku sendiri. “Weh dapat ikan cepat2 tolong aku” jerit farid.  Amir dan shahrul segera mendapatkan joran farid,tinggal aku ngan sir fairuz je duduk sebelah aku pulak,ensem nya dia! “em, Sue, sory pasal tadi saya tahu awak terasa kan?” tanya sir kepada aku. Banyak tanya pulak kalau dah buat salah tu salah je la. “sory sue” kata sir lagi,comel nya muka dia macam budak kecik yang mintak gula2 jea. Cian pulak, “tak pe, sir saya tak kisah” jawab aku,“eh jangan panggil sir formal sangat lah, panggil abang Fiz je.”  Abang Fiz?oh my god,gila ke aq pon tahu malu la sir Fairuz oi…. Masa kian berlalu,jam menunjukkn 6.00 petang. Aku tak berani nak panggil sir Fairuz abang Fiz,eee,gila rasenya… tiba-tiba kawan amir  yang si Shahrul 2 bersuara,”oi, Mir ko  tak nak bawak balik adik ko ke kol bape dah ney.”…ha taw tak pa aku da penat tahap akhir dah ney,ble ntah nak balik. Lepas ney kalau diberi peluang sekali lagi aku takkan ikot “ha,kutok aku la 2”… kata Amir kepada aku.. tersentak aku,dia ney saja jea…..

“Sumayah rizal!”….pap,,terlepas pen dari tangan aku..monyet mana la yang suka menjerit…”sue,ko ok tak ney??”tanya kwn aku yg bernama As… asal plak tanya aku ok ke tak pelik la as nie, “sue2, sir panggil ko 2”..ha patut la macammana lah aku boleh tak perasaan pulak dia masuk nie… aku baru tersedar semua mata disitu memandang aku… “Summayah”panggil sir.. aku bangun dan terus memandang sir,… asal berdebar je jantung aku nie… “hm,yes sir” … “come here” kata sir lagi… ishh, nk apa lah dia nie .. dengan perasaan malas aku menuju ke meja guru yang terletak di tepi tingkap.. dia tersenyum sambil memandang aku, hensemnya lah.. Sue ingat dia kawan abang ko.. “ help me please”slownya suara dia taknak orang dengar kot…. Dia buat dah muka kesian dia, nak tolong ke taknak nie “sue, can you?”kata sir sekali lagi.. “hm, tolong apa?” “lepas kelas nie rehat kan, sue tolong ambil kan barang abang kat dalam kereta ada paper beg warna merah hantar kat bilik guru ye nanti?”… ee, apa abang2 nie orang dengar nanti la, aku merungut dalam hati sambil mengiyakkan apa yang disuruh dan terus berpaling.. “Sue kata apa” tanya abang Fiz kepada aku,opss sir Fairuz… cmne dia boleh dengar nie.. aku hanya mengelengkan kepala, dan terus ke meja, asal lah dia suruh aku budak2 lain kan ada.. “class, I have work to do and will can back as soon as possible please make your own work and be silent”kata sir kepada  kelas aku… “ok,sir” tiba2 satu suara menjawab… owh, intan rupanya,.. aku pernah dengar cerita pasal intan dia ada beri surat cinta kat sir pas 2 sir boleh wat tak tau jea, kesian dia cinta tak terbalas apa la sir ney kesian gak intan 2 ap yg kurang kat dia nie aku tengok perfect jea.. tiba2 “sue remember what I say”…. Suara itu berkata kepada aku untuk seketika semua mata memandang dan aku hanya mampu mengangguk… “ 2 la lain kali dalam kelas jangan termenung je, nie tak sir masuk pun tak perasaan” kata Mira kepada aku…eh asal plak minah nie tiba2 je, ko tak tahu la dia cakap apa kt aku diam da la ada aku karate kang .. “ko asal Mira, nak marah, jealous ke sir cakap ngn Sue” sampuk as, gila as nie suke cari pasal ngn minah senget nie,as nie mlut dari dulu memang tak leh cover celupar giler,ptut ar Mirul asyik bengan jea dengan dia … “boooo” dak2 laki kelas aku boo kepada mira, kesian la dia… aku hanya tersenyum simpul sambil memandang Mira… “hey, watch your mouth” jerit Mira kepada As,..  “Ala, nak buat camna dah orang tak suka, terima je lah muka jea cantik perangai cam sengal…”As menjawab sambil membuat memek muka yang kelakar satu kelas tertawa kan dia…giler btol As nie, aku melihat Mira menuju kearah as, biar betul takkan  nak gaduh kut …  aku lihat As tersenyum sinis sambil memandang kearah aku, ya tuhan jangan jadi apa2 aku anya mampu berdoa…dengan secara tiba-tiba ada satu suara yang menjerit, “weh bohsia!” kami smua menolah ke pintu belakang kelas rupa-rupanya Mirul … “lu sentuh awek wa, wa bagitahu satu sekolah sapa lu sebenarnya” aku melihat muka Mira sudah berubah Mirul berkata sambil menghalakan batang penyapu kepada badan mira, gila btul pakwe As nie … patut lah makwe dia cam 2,tapi satu jea yang aku pelik pasal as nie asal eh, die pilih pakwe duk kelas belakang…setahu aku ramai lagi llaki yang syok kat dia,. Pelik2 … “kenapa nie?” tiba2 plak ada sir Fairuz di dalam kelas bila masa plak dia masuk, “kamu semua berdiri, Mirul and the geng come to me” arah sir, “meet me to displine room 12.00 pm, understand?” aku melihat muka sir sudah berubah, “yes sir” jawab mereka serentak sambil menunduk, takut lah kut sebab sir Fairuz kan memang terkenal dengan kehenseman n ketegasannya yang melampau nak habis… “ok,you can go now”…. 5 minit berlalu sir masih duduk sambil memerhati kan kami semua, serius gila muka dia macam nak makan orang … “sir saya tak bersalah, Sue yang mulakan dulu” tiba2 Mira bersuara sambil memandang sir dengan muka gedik dia tu …eh, aku pulak yang kena,kenapa  lah minah senget nie … “sit, Mira”….  Untuk seketika Sir memandang aku tanpa senyuman dan terus berlalu meninggalkan kelas …. Eh, cari pasal betul minah nie, aku ingin bangun dan menuju kearah Mira tapi dihalang oleh As “wait and see,what will happened” kata As kepada aku. “weh,bodoh ko asal buat citer tak betul nie”Akim salah seorang budak lelaki kelas aku bertanya kepada Mira, Mira, tersenyum sinis dan buat2 tidak dengar… aku serasa hendak menangis waktu ini, “rileks la Sue kami nak jumpa sir nanti untuk bagitahu cerita sebanarnya, jangan risau eh” kata Akim…,aku hanya mampu tersenyum. Mira memandang aku dengan muka tidak berpuas hati… As menjerit “oh, Mira darling, sory” mereka gelak sesama sendiri dan menuju ke bilik guru untuk berjumpa dengan sir Fairuz… aku hanya memandang bayangan mereka yang menghilang dipintu……kringgggggggg, loceng rehat berbunyi…hm, dah rehat nak g ambil ke tak nie takyah lah dapat susah je nanti…

0 Komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...